Vores pædagogiske målsætninger:
Dagtilbuddets kerneopgave er, at sikre barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem leg, nærvær og tryghed i et anerkendende læringsmiljø.
For at opnå ovenstående er det vigtigt for os i Tinghøj Vuggestue og Børnehave, at vi sammen med forældrene har et tæt og tillidsfuldt samarbejde omkring børnene. Derfor vægter vi højt, at få et godt samarbejde med forældrene, hvor der er kendskab til hinanden, åbenhed og gensidig respekt. Alt dette, da det er et fælles ansvar at skabe de bedste udviklingsrammer for børnene.
I samarbejde med forældrene arbejder vi med kerneopgaven ved:
At anerkende børnenes forskelligheder og se dem som en styrke for fællesskabet. Herunder, at lære børnene at rumme og anerkende hinandens forskelligheder. Børnene lærer at deltage i sociale sammenhænge og alle har ret til at være en del af fællesskabet trods udfordringer, kompetencer og forskelligheder. Vi arbejder specifikt med en anerkendende og inkluderende pædagogik, ved at have samspilstemaerne fra ICDP som grundlag for vores samspil med børnene.
At børnene lærer sine egne og andres grænser at kende, for at kunne agere hensigtsmæssigt i fællesskaber. De skal støttes heri på en anerkendende måde, hvor de voksne sætter grænserne, støtter, guider og viser vejen for børnene, med udgangspunktet ”Det nye Børnesyn”. Vores pædagogik tager sit afsæt i selvværdet, netop for at barnet lærer at mærke efter og kunne sige til og fra.
Derudover er det vigtigt for os, at børnene oplever medbestemmelse, medansvar og at de oplever at føle sig set og forstået af de voksne i at have en demokratisk stemme. Dette skal være med til at udvikle børnenes selvstændighed, selvværd og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber.
Vi har fokus på at styrke det enkelte barns selvstændighed. Herunder at arbejde med
barnets selvhjulpenhed på det udviklingsniveau det enkelte barn befinder sig på, så barnet oplever succes. Selvtillid og gå-på-mod har stor betydning for udviklingen, og vi ønsker at børnene får så mange ”jeg-kan” ”jeg tør” og ”jeg må” oplevelser med i bagagen, så børnene får en positiv tilgang til sig selv og deres omverden.
I samspil med børn og forældre, bestræber vi os frem mod at sikre at børnene har et fysisk, psykisk og æstetisk læringsmiljø, som er med til at fremme deres trivsel, udvikling, læring og dannelse. Dette ved at børnene får mulighed for at møde mange forskellige læringsmiljøer gennem dagen, da hvert enkelt barn tilegner sig viden og kompetencer på forskellig vis. Dette gør vi ud fra børneperspektivet gennem leg, planlagte aktiviteter som f.eks. samlinger, spontane aktiviteter som opstår i samspil med/mellem børnene samt i hverdagsrutinerne. Men også ved at tage på ture i lokalsamfundet, det kan f.eks. være i Bøgegrotten, på biblioteket på tur eller hvad vi i samspil med børnene finder på.
I Tinghøj er vores fornemmeste opgave at følge børnenes spor, det gør vi ved at være lyttende og observerende på hvad og hvordan børnene leger i deres spontan leg, netop her ligger deres motivation til læring.
Barnets udfordring er b.la. at verden er omskiftelig, nogen gange bliver barnet nød til at afslutte den fordybelse barnet er i og derefter påbegynde noget nyt. Måske er barnets forældre kommet og institutionens dagen er slut, eller det er frokost og vi skal spise madpakker eller en anden hverdagsrutine. Netop der skal vi i forældresamarbejdet samarbejde for at styrke børnene til at kunne tackle at være i skift. Det drejer sig om alle skift fra hjem til vuggestue og børnehave til skole. Her er det vigtigt, at vi har øje for børnenes forskelligheder og behov, hvor tid og tryghed kan være nogle af de bærende elementer hertil.
Vi gør alle hvad vi kan, både børn, forældre og personale – og oftest gør vi det bedste vi kan for at dagen bliver en dejlig dag. <3